dinsdag 31 juli 2012

De hartslagmeter

Tijdens het hardlopen in het stadspark kom ik regelmatig groepen hardlopers tegen, vooral in de avonduren. Of word ik ingehaald door zo'n afgetrainde loper die minstens twee keer zo hard loopt als dat ik doe en waarschijnlijk ook twee keer zo lang. Wat die afgetrainde hardlopers en groepen als kenmerk hebben: ze kijken voortdurend naar hun pols. Bij het starten van een nieuw rondje worden er knopjes ingedrukt en ook bij de finish wordt de pols uitgebreid bestudeerd. Als leek zag ik dat voorheen als puur het klokken van je tijd. Totdat ik erachter kwam dat dit te maken had met de hartslag en de heuze hartslagmeter.

Na enige research en bevragen van een ultraloper ontdekte ik het nut van een hartslagmeter en voornamelijk voor een beginnende loper. Namelijk, je hartslag is belangrijk voor het opbouwen van conditie en het bepalen van je tempo. Dus vandaag naar de winkel en een borstband + horloge aangeschaft. Je hebt vele soorten, met grafieken en gps en alles erbij. Ik heb een simpel horloge met stopwatch, hartslag, rondetijden en calorieen, meer dan genoeg.

En dus vandaag meteen uitproberen. Ondertussen draait mijn Nike+ app ook door en start ik beide tegelijk. De Nike+ app stelde ik in op 30 minuten en de stopwatch van mijn horloge zette ik tegelijkertijd aan. Tijdens het lopen ontdekte ik het gemak van het horloge, ik hoef nu niet constant mijn ipod uit mijn broekzak te halen voor de tijd. Het horloge bevalt goed, een leuke speeltje en grote verbazing over het snelle stijgen en dalen van je hartslag. Interessant. Mijn maximale hartslag was vandaag 196 bij gaan tot het uiterste. Nu bij de duurlopen proberen ongeveer 50 eronder te zitten. We zullen zien bij de komende trainingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten