dinsdag 24 juli 2012

In ieder geval drie keer per week heb ik last van een kleding crisis. Hardlopen lijkt een simpele sport. Ik dacht altijd klaar te zijn met een paar goede schoenen. Niets is minder waar, kwam ik achter. Toen ik begon met trainen liep ik geregeld met thermokleding, een dikke trui, muts en handschoenen. Mensen die mij een beetje kennen snappen dat er heel wat moet gebeuren voordat ik thermokleding aandoe, laat staan handschoenen en een muts. Met -8 graden trek ik zelfs warme kleren aan.

Vandaag het andere uiterste met een temperatuur van 25 graden en een nog warm brandende zon was het vandaag zo luchtig mogelijk. En bij hoge uitzondering een flesje water in de hand. Intervaltrainingen is sprinten, bijkomen en weer sprinten. Bijkomen na een sprint van 1,5 minuut bij deze temperaturen is flink lastig. Om 19:00 de uitdaging toch maar aangegaan, in de schaduwen van het Stadspark, met een klein briesje was het goed te doen. Toch merk je dat je de warmte niet kwijt kan en naarmate de training vordert je minder goed hersteld.

Bij dit soort temperaturen is de kledingcrisis minder groot. Met een kort sportbroekje en polyester hardloopshirt ben je al snel klaar. Op andere dagen is het lastig inschatten, korte broek, lange broek, t-shirt, hempje, lange mouw etc etc etc. De kleding crisis heeft bij mij niks te maken met 'goed voor de dag komen' het is voornamelijk dat het conformtabel moet zijn, danwel het niet te warm moet zijn maar bij het uitlopen ook niet te koud.

Hardlopen is weersafhankelijk. Het weer bepaald bij mij mijn loop, warm weer vind ik al snel niet aangenaam voor het lopen, bij koud weer is het moeilijk om niet te ver af te koelen. Mijn ideale loop weer? In de stromende regen ongeveer 18 graden.

Vroeger had ik de neiging om te wachten op kouder weer, bij warme dagen 's avonds laat trainen. Echter na de Ladies Run van 2 jaar geleden in de brandende zon met 28 graden heb ik geleerd dat je met alle weersomstandigheden moet trainen. Maar stiekem hoop ik voor 22 september toch niet zulk warm weer *sorry rest van NL*...De 14 km van deze week plan ik in het weekend, als het weer wat koeler is.

Ondanks het weer een aardige tijd vandaag:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten